olijvenoogst en meer nieuws uit Corinaldo - Reisverslag uit Corinaldo, Italië van Stan & Jordi Voetman - WaarBenJij.nu olijvenoogst en meer nieuws uit Corinaldo - Reisverslag uit Corinaldo, Italië van Stan & Jordi Voetman - WaarBenJij.nu

olijvenoogst en meer nieuws uit Corinaldo

Door: Herman e Marion Voetman

Blijf op de hoogte en volg Stan & Jordi

15 November 2010 | Italië, Corinaldo

Ciao tutti,

hier weer een update uit Corinaldo, check de website:
www.voetmannen.waarbenjij.nu
voor bijbehorende foto's en eerdere verhalen!!

DE OLIJVENOOGST

Na zo’n 5 dagen, intensief en af en toe met gevaar voor eigen leven, plukken van onze olijven, was het dan afgelopen zaterdag om 15.00 uur eindelijk zo ver. Onze olijven worden geperst!
Met 11 volle kratten opgestapeld in onze tijdelijk gehuurde Fiat Punto (Nee, de Mitsubishi is nog steeds niet ingevoerd...........) op weg naar ‘Frantoio Brignoni’.
We dachten al dat we heel wat olijven hadden, maar als je bij zo’n olijvenpers aankomt en je ziet de tractoren met aanhangers volgeladen aankomen, denk je toch even: Oeps is onze oogst wel de moeite waard?!?
Ja hoor, onze 230,4 kg!! olijven worden in een bak gegooid, gewassen, een beetje ontdaan van takken en blaadjes en daarna fijngemalen. Pit en al wordt meegemalen. Daarna wordt in weer een andere machine uit de hele prut de olie en het water gescheiden. De olie komt in een grote bak, het laatste water wordt eruit gehaald en de pure olie blijft over.
Het resultaat:..... ruim 30 ltr. olie!
Het komend jaar (of half jaar) hoeven we dus in ieder geval geen olie meer te kopen.
Dat het echt goedkoper is kunnen we dit jaar nog niet zeggen. De aanschaf van de kratten, het net en het persen van de olijven is al met al misschien 10 euro goedkoper als dat we de olijfolie in een supermarkt kopen.
Maar de gezellige week, plukken met de jongens, Maartje, Kyra en afgelopen vrijdag nog met Andre en Marjon was super gezellig en dus goud waard!
We kijken al weer uit naar de volgende oogst. Mocht iemand na het zien van de foto’s en het lezen van dit verhaaltje denken: “Dat lijkt me wel iets volgend jaar”, hou je dan niet in, noteer begin november in je agenda en kom een weekje mee olijvenplukken!!!

Wist je dat:

- de aanvragen en boekingen voor 2011 reeds binnenkomen
- Halloween in Corinaldo weer een gekkenhuis was. Files om het dorp binnen te komen. De dagen voor Halloween stond onze telefoon roodgloeiend, maar helaas voor hen: TUTTO COMPLETO!
- Roland en Dianne, Anja en Mark heerlijk genoten hebben van Hermans eigengemaakte pompoensoep
- Maartje hier de afgelopen 2 weken is geweest
- We haar 20e verjaardag hier gevierd hebben met een heerlijk dinertje klaargemaakt door Maartje en haar vriendin Kyra
- Kyra hier dus ook 5 dagen is geweest
- Het de afgelopen dagen tropisch warm is geweest
- Andre en Marjon hiervan heerlijk genoten hebben, iedere ochtend weer een ontbijtje buiten in het zonnetje, rondlopen zonder jas, in t-shirt.
- Wij ze vanochtend na een heel gezellig weekend weer uitgezwaaid hebben.
- Wij morgen de kamers weer klaar maken voor onze volgende gasten
- Gerrit aanstaande donderdag z’n zoveelste verjaardag hier viert
- De bouwvakkers weer begonnen zijn
- We heel snel gaan beginnen met het afwerken van de appartementen.
- Er op 26 november weer een zoveelste verjaardag hier gevierd wordt

Saluti a tutti e Arrivederci !!

• 15 November 2010 - 19:28

Astrid:

Lieve allemaal, wat een heerlijk verslag en mooie foto,s van de olijfplukkerij!!!Een bijzondere ervaring!Helaas staat onze agenda voor november 2011 volgeboekt, maar we komen zeker in het voorjaar kijken hoor!Wat heerlijk dat jullie nog buiten kunnen ontbijten, om jaloers op te zijn.Wij hebben helaas veel regen ,vandaag gelukkig weer eens zon.Lieve groeten vanaf de eindhovenseweg.xxxxx

• 16 November 2010 - 10:13

Cees En Toos:

He lieve vrienden, wat super om dit verslag weer te zien met foto's. Je krijgt gelijk zin en zeker met lekker weer erbij. Geweldig zoals jullie het stellen,petje af hoor. Wie weet kunnen we het in de toekomst met eigen ogen komen aanschouwen! Hier alles goed. Cees sport nog wel maar niet te intensief hoor Herman. Nee het gaat hier goed. 16dec reizen wij alweer naar Zwitserland, kids komen de 18e. Fijn met z'n allen. Veel groetjes vanuit de Bosrand en tot mails maar weer!

• 18 November 2010 - 16:25

Tante Gerrie:

Lieve familie,als ik dit verhaal lees en de leuke foto's zie, krijg ik accuut weer verlangen naar het mooie stukje Italië. Nemen jullie ook seniorenplukkers aan?
    In ieder geval komen we in het voorjaar met de Hurkmansjes wel van de heerlijke olie proeven. Oma Bep zal z.s.m. de datum doorgeven. Ik verheug me er nu al op om jullie weer te zien. Heel veel lieve groeten vanuit Bergeijk.

• 18 November 2010 - 18:02

Wilma:

Hoi Voetmannen

Ziet er goed uit. Krijg weer helemaal de kriebels om te komen.
    Na een aantal regen dagen in ons landje is het om jaloers te worden op dat lekkere zonnetje bij jullie