Il proseguimento & de scholen zijn begonnen!! - Reisverslag uit Rome, Italië van Stan & Jordi Voetman - WaarBenJij.nu Il proseguimento & de scholen zijn begonnen!! - Reisverslag uit Rome, Italië van Stan & Jordi Voetman - WaarBenJij.nu

Il proseguimento & de scholen zijn begonnen!!

Door: Herman en Marion

Blijf op de hoogte en volg Stan & Jordi

17 September 2009 | Italië, Rome

Il proseguimento & DE SCHOLEN ZIJN BEGONNEN!

De zomervakantie zit er op!
De afgelopen maanden zijn voorbijgevlogen. Niet alleen omdat we veel te regelen en te ontdekken hadden maar ook omdat we heel veel leuke visite uit Geldrop gehad hebben. En als het gezellig is: dan vliegt de tijd!/il tempo vole!

Na 3 maanden vakantie zijn Jordi en Stan maandag 14 september aan een nieuwe uitdaging begonnen.
Jordi gaat naar de I.P.S.I.A.(Istituto Professionale Statale Industria e Artigianato) waar hij in het 2e jaar van een technische opleiding is ingestroomd.
Stan is begonnen op de IPSSARCT (Istituto Prof.le Stato per i Servizi Alberghieri Ristorazione Commercio Turismo). Een hele mond vol maar hij volgt hier de richting Alberghiero.
Het was spannend maandag! Om 6.00 uur ging de wekker, douchen, eten en in de auto naar de bushalte. We vertrokken op tijd omdat er vanaf verschillende haltes bussen zouden vertrekken in allerlei richtingen en we niet helemaal precies duidelijk hadden vanwaar zij zouden moeten vertrekken. Om 7.05 uur kwam de juiste bus aan en zijn ze, tussen een heel stel andere volop italiaans kwebbelende kinderen, als enige niet-italiaans sprekende, ingestapt! Wij zijn ze achternagereden. We wilden ze niet helemaal alleen aan hun lot overlaten de eerste dag en we wilden er toch ook wel zeker van zijn dat ze in de juiste klas terecht zouden komen!
Er liggen een aantal scholen bij elkaar in Senigallia, dus je kunt je voorstellen dat het een drukte van jewelste was. Tientallen bussen komen aanrijden, stoppen niet net als in Eindhoven op een grote parkeerplaats, nee gewoon overal langs de kant van de weg waar maar een bordje “Fermata” staat.
Jordi vond het niet nodig dat een van ons mee naar binnen ging, dus heeft Herman even staan wachten buiten voor het geval hij toch zijn klas niet kon vinden. Maar goed, was achteraf niet nodig, met zo’n 10 woorden italiaans en wat engels kom je een heel eind.
Bij Stan werd er in een gymzaal eerst een welkomstwoordje gesproken door de Directrice en nog wat andere leden van het schoolbestuur. Heel interessant maar Stan kon er geen woord van verstaan, alleen toen hij zijn naam hoorde roepen wist hij dat hij naar voren moest komen en met zijn klas naar een lokaal zou gaan. Wij zijn toen richting huis gegaan, toch wel een beetje met een gevoel van : “Wat doen we ze in godsnaam aan!”
Tot nu toe, het is nu donderdag, gaat alles nog goed. Ze vinden het leuk, worden geholpen door medeleerlingen en leraren en hebben het gevoel dat het wel zal lukken.

En onze ervaringen: jongens wat een gebied!! Voor ieder wat wils, de mooiste uitgestrekte stranden, baaitjes, cultuur, winkelen, restaurants, terrasjes, heuvels, bergen, grotten, historische steden en dorpjes waar de tijd eeuwen heeft stil gestaan en heel veel aardige mensen!! En .. geen massa toerisme, dus ondanks al dit fraais voldoende ruimte voor rust en ontspanning.
Een van de georganiseeerde hoogtepunten was toch wel het jaarlijkse Summer Jamboree in Senigallia (zoek maar eens op google), een echt Rock & Roll spektakel dat een hele week duurt. Daarnaast, het uienfeest in Castelleone di Suasa, het wijnfeest in Morro d’Alba en misschien ook wel het brood (geen Herman Brood) feest in Senigallia, en verder zijn we in afwachting van de oogstfeesten.

V.w.b. onze bestemming, onze zoektocht gaat door. Nog steeds hebben we 2 interessante huizen op het oog, maar tot een uiteindelijke beslissing kijken we nog steeds verder rond, (gister 1 pand en morgen weer 2 ) Corinaldo wordt wel steeds aantrekkelijker !

En verder: Wist je dat:

- we Maartje wel missen maar dat we haar bijna dagelijks spreken!
- we al 22 bezoekers hier hebben gehad !
- de volgende visites, 13, alweer gepland staan
- het weer hier nog steeds heel aangenaam is, en dat het af en toe niet meer stoft.
- Herman begonnen is met spinninglessen
- Marion weer aan het hardlopen is
- een Mitsubishi Colt 1.3 van 10 jaar oud een beest van een auto is !!
- een Mitsubishi Colt 1.3 van 10 jaar oud hetzelfde kan als een Land Rover
- je hier wel hele goeie remblokjes nodig hebt.
- je hier als klant fooi krijgt in de garage
- je hier 1 en 2 eurocent muntjes terugkrijgt in de supermarkt.
- we die muntjes sparen in een spaarkikker die we van Kim hebben gekregen
- en dat die spaarkikker al bijna vol zit.
- inmiddels een vaste telefoon hebben: + 39 0719033458 ( ja ook de 0 toetsen)
- en dat de goedkoopste manier van bellen is van vast naar vast
- wij een nieuw artikel hebben in de september uitgave van Huis&Aanbod
- en de nieuwste editie van Huis&Aanbod dit weekend in de schappen ligt.

• 17 September 2009 - 19:00

Astrid V D Hoogenban:

Lieve Voetmannetjes!
    Heerlijk om weer zo,n positieve mail te krijgen!Fijn dat alles naar wens verloopt, de jongens nu naar school gaan en jullie bijna!! een huis hebben!Dat jullie genieten van het aangename klimaat is zeer voorspelbaar, we mogen overigens hier ook niet klagen!!
    Veel lieve groeten .....en Herman ""spin ze!!""
    Astrid ebn de rest van de hoogenbandjes inc. Lycka!

• 18 September 2009 - 11:41

Maartje:

Heeeeeeeeeel leuk verhaal! tot snel (L)

• 18 September 2009 - 13:24

Christine:

Hoi Voetmannetjes,
    Wat leuk om via deze site uit te vinden hoe het met jullie is.
    Echt leuke verhalen, ik zet deze site bij mijn favorieten, dan zijn jullie toch een beetje in de buurt. Ik heb al van Wilma gehoord dat het prachtig is waar jullie zitten. Wij zijn met de vakantie ook in Italie geweest en ik heb mijn ogen uitgekeken hoeveel oude cultuur ze er hebben. En dan dat heerlijke weer!!! Jullie zullen denk ik wel min of meer tot november of misschien wel december zomer hebben! Veel liefs en tot mails!

• 18 September 2009 - 13:26

Marten:

Wat ben ik blij te horen dat de eerste dagen van Stan en Jordi zo goed zijn verlopen. Fijn dat ze hulp krijgen, ben eigenlijk niet echt verbaasd, want het zijn natuurlijk geweldige gasten die twee. Ik pak dit weekeinde een extra flesje op jullie en hoop dat er voor jullie een rustiger tijd komt (want dan kan ik ook een keertje overkomen, wellicht om de auto te wassen of iets anders te doen, stilzitten is niet mijn sterkste kant en spinnen met mijn broer laat ik graag aan me voorbijgaan.

Groet

Marten

• 30 September 2009 - 18:38

Kim:

Hoi voetmannen !
    Lang niet gesproken.
    (heb het zo druk met school dat ik er helemaal niet meer aan gedacht heb even te vragen hoe het met jullie is, erg slecht van me !)
    dus bij deze hoe gaat het daar ?
    Jongens alweer naar school ja ? Hoorde van Maartje dat ze het erg naar hun zin hebben !
    Harstikke fijn. Is het weer daar trouwens beter dan hier ?
    Momenteel is het ZO koud hier !
    brrrr jullie missen hier niets hoor qua weer !
    Nou heel veel succes daar. En ik lees al jullie verhalen.
    Groetjes daar !

xx Kim