een pracht verhaal op Voetmannen van Kyra - Reisverslag uit Corinaldo, Italië van Stan & Jordi Voetman - WaarBenJij.nu een pracht verhaal op Voetmannen van Kyra - Reisverslag uit Corinaldo, Italië van Stan & Jordi Voetman - WaarBenJij.nu

een pracht verhaal op Voetmannen van Kyra

Door: Herman & Marion Voetman

Blijf op de hoogte en volg Stan & Jordi

10 Maart 2010 | Italië, Corinaldo

TUTTI PASCATI, MACHIAVELLI, ARRIVERDERCI!
Maartje & Kyra in Italië van 15 tot en met 22 februari ‘10

Met nog enigszins een Carnavals kater en véél slaap zitten we aan het ontbeid bij Oma Bep te genieten van lekkere broodjes met oa. oude kaas en smeerpaté. Het is nog vroeg, heel vroeg. Met de wekker op half 5 en de trein van Geldrop naar Eindhoven van 20 over 5 hopen wij ruim op tijd aan te komen het vliegveld om het vliegtuig te halen die 9.50 zou vertrekken vanaf Weeze. Eenmaal op station Geldrop heeft de stoptrein 20 minuten vertraging en hebben we even een klein beetje stress of wij wel op tijd in Venlo zouden zijn om daar vervolgens de taxi te pakken naar het vliegveld. Het is ijskoud, voor ons gevoel is de temperatuur ruim 20 graden onder nul, en mijn net gedouchte haar is diepbevroren. Brrrr. Gelukkig zit verder alles mee en zijn we goed op tijd om in het vliegtuig te stappen.

Eenmaal aangekomen in Ancona schijnt bescheiden het zonnetje en is het warmer dan in NL, gelukkig! Herman en Marion staan al te wachten en ik vindt het heel erg leuk om ze te ontmoeten! We moeten drie kwartier rijden om naar het huis te gaan wat net iets buiten Corinaldo ligt, ondertussen krijg ik een sight-seeing van de omgeving: Wat is het mooi!! Overal zijn oude dorpjes, uitgestrekte lege zonnebloemvelden en diepe dalen te zien. Oja, en van die akelige bocht rotondes, dalingen en hellingen (waarbij je oren dicht gaan zitten)! Je kunt van heel ver kijken, echt heel mooi. Op een dag hebben we in de verte een grote berg met op de top zelfs sneeuw gezien, maar helaas konden we die niet fotograferen door onze amateurscamera’s. Maar geloof me, het uitzicht was onwijs mooi!

Eenmaal thuis aangekomen ontmoet ik Jordi en Stan en eten we met z’n allen een HEERLIJKE salade!! (Die Maart & ik trouwens in NL ook gemaakt hebben, smullen!) We gaan nog langs het nieuwe huis, waar druk geklust wordt en waar we de aannemer en zijn zoons zien. ’s Middags doen we een schoonheidsslaapje en gaan we ’s avonds Carnaval vieren in een discotheek die geloof ik de Mega heette. Met onze VV Geldrop Voetbal tenue representen we Geldrop hier in het verre Italië. Het was erg druk maar onwijs gezellig; bijna iedereen was verkleed (en dan vooral man verkleed als vrouw!) en het was mega druk. Na deze geslaagde avond haalt Herman ons op en duiken we lekker ons bedje in.

Dinsdag ochtend: UITSLAAPDAG !! Voor Jordi en Stan betekend het Spijbelen, rond 1uur eten we met zijn alleen een beschuitje aan de keukentafel. Stan heeft bijles, dus Maartje en ik kijken een Italiaanse film (wel met ondertiteling hoor) in bed. Een mooie film met een mooie man! ’s Avonds lopen we door Senigallia, waar de confetti restanten nog op de grond liggen van de optocht die we gemist hebben. Wat veel confetti! Het lijkt wel alsof het gesneeuwd heeft! We eten een pizzapunt en drinken ergens een drankje, waarna we daarna met de bus terug naar huis gaan. ’s Avonds spelen we met z’n allen het Bitterballenspel van Paul de Leeuw. Ja het klinkt behoorlijk kansloos, en het is ook een kansloos spel maar wel met stijl ;-) dat wil zeggen: GEZELLIGHEID!!

Woensdag ochtend staan we vroeg op: vandaag gaan we klussen bij het huis! Om 10 over 9 (Slechts 10 minuten later dan gepland!) rijden we ‘aan’ (op zn Brabants) en gaan we fanatiek aan de slag. Boren, stuckadoren, verfen, metselen, ja beste mensen We did it all. Deze dag heeft Maartje en Kyra aannemers BV. een verbluffend groots resultaat neergezet: we hebben vrijwel het halve huis gemetseld en een nieuw dak er op gezet. En alsof dat nog niet genoeg is: Het zwembad ligt er ook al! Helaas zagen we 1 wolkje in de lucht, waardoor we ons niet konden ontpoppen als tuinmannen en de bomen in de tuin niet konden verplaatsen.
Voor de naïeve mensen die dit geloven haal ik ze gelijk uit hun droom: We hebben twee linkerhanden, Maar we hebben wel geschuurd met de schuurmachine, de kozijnen geschuurd met de hand en een stapel bakstenen verplaatst naar het buitenterrein. Maar we hebben vooral ook uitgerust op het dakterras (a)… ’s Avonds krijgt de familie Voetman hun dagelijkse dosis Goede Tijden Slechte Tijden en doen we daarna het spelletje Machiavelli.

Donderdag staan we weer lekker vroeg op; vandaag staat het marktje in Senigallia op de planning en de veelbelovende winkel 36. Eerst gaan we naar de plaatselijke VVV om voor Maartje een stageplek te zoeken. Hier worden we doorverwezen naar een soort van mediatheek/ studieruimte/bibliotheekachtig iets waar we geholpen worden door twee vrouwen die veel informatie geven en ook adressen meegeven. Samen met Marion, Jordi en Maartje struinen we later door de markt in het plaatsje. Een gezellig dorpje is het. Marion koopt een stuk stof voor het bekleden van oude stoelen en na afloop drinken we een kop thee op een terrasje (met terrasverwarming aan) We kijken later tijdens de siësta een film (The Bodyguard, die ik ¾ gemist heb doordat ik in slaap gevallen was, BALEN). ’S Avonds eten we lekker met zn allen en gaan we vroeg naar bed, (of niet?) Ik weet het niet meer wat we deze avond nog meer gedaan hebben, misschien hebben we Machiavelli gespeeld, of misschien hebben we iets anders gedaan.. Maar in elk geval zijn we niet heel laat gaan slapen want….

… Vrijdag gaan we naar Ancona! We nemen samen met Jordi en Stan de schoolbus en we moeten om (JAWEL!) 10 voor 7 van huis weg. Half in slaap zitten we in de bus en maakt Maartje een grapje waarna we (minstens) ruim 5 minuten aangestaard worden door een zwáár onbeschofte scholier. Na een paar keer terugkijken, is de hint nog niet echt duidelijk bij hem. Mocht je meer over dit desbetreffende persoon willen weten: neem contact op met Herman. Deze houdt hem dagelijks in de gaten en weet alles over de laatste ontwikkelingen wanneer de jongen een nieuwe vriendin, kapsel of (bij wijzen van) schoon ondergoed heeft aangetrokken. In Senegallia nemen we de trein naar Ancona wat ongeveer een half uurtje duurt. Ancona is een mooie stad, waar we tot aan de siesta er geshopt hebben. Eerst was het even zoeken waar de winkels waren, maar na een toeristische route en een keer vragen hebben we het toch gevonden. Omdat we zulke vroege vogels waren, waren winkels nog niet open en hebben we een kop thee en een lekker broodje gegeten bij een pasticerria. Daarna lopen we door de winkelstraten en komen we aan in de hemel : make-up winkel KIKO. Hahaha, wat een GRAP: 2 uur later staan we met 4 lagen oogschaduw en een tas vol make-up buiten, waarna ik nog (als echte rastoerist die ik ben) een foto van de winkel maak hahaha. Beschamend!

Zaterdags gaan we naar het marktje in Fano, deze is nog net iets groter dan de markt in Senegallia. Hier koopt maartje (mede ook naar haar eigen zeggen) haar allermooiste broek ooit en door die broek gaan we nu elke week sporten. Alsof ik nog niet genoeg make-up gekocht had, koop ik hier nog 2 oogpotloden, samen met een tas, topje, en portemonnee. Nadat de markt afgelopen was hebben we bij een SUPER restaurant gegeten, parallel aan het strand maar de naam ben ik vergeten. Hier hebben we een hele lekkere pizza gegeten (funghi en tomato) met een prosecco . Nadat we ruim op tijd aankwamen bij de bushalte, kregen we het idee om wat fruit te kopen bij een groetenboer. Toen we de lekkerste manderijntjes en appeltjes met veel liefde uitgekozen hadden, kwam in eens de Bus aangereden!!! Maartje (+ volle ZAK mandarijnen) rent met volle vaart de winkel uit, nog net op tijd kan ik deze zwaar criminele diefstalactie vermijden en gris ik de zak uit haar hand en prop hem in de bak van de walnoten. Al rennend klop ik op de bus en stappen we hijgend de bus in. Blijkt het de verkeerde te zijn!!!! Grrrrrrrrrrrrrrrr.

Zondag is helaas onze laatste dag dat we nog iets kunnen doen in Italië. Gelukkig hebben we leuke dingen op de planning staan: Een heerlijke strandwandeling en ’s avonds naar DE barman waar ik sinds vorige zomer al véél grootse verhalen over heb gehoord.
Eerst naar het strand: het is lekker weer, al vanaf de ochtend (toen we nog lagen te slapen) schijnt het zonnetje en is de lucht helemaal blauw. Het is een mooi uitgestrekt zandstrand, nog best rustig ook! Na heel lekker uitgewaaid te zijn gaan we nog ergens wat drinken en eten we een TE Lekker ijsje. Wouw, het leven in Italie is echt geweldig!
Wist je dit trouwens allemaal al?
- dat Jordi kansberekening zwaar goed onder zijn knie heeft, en er alles aan doet om te winnen
- dat Herman een cursus zelfverdediging nodig heeft met twee zoons
- dat de pizzapunten, salades, broodjes, ijsjes er heerlijk zijn! (Kortom Italiaans eten)
- dat ik na een jaar nog steeds dé barman niet gezien heb! (grrrrrrr frustrerend) (nu moet ik dus wachten tot de zomer)
- dat alle Italiaanse mannen ergens diep vanbinnen een transseksuele kant hebben die naar buiten komt zo rond Carnavalstijd.
- en dat ze allemaal trouwens geen Engels kunnen, dus een leuk gesprekje kun je wel vergeten bij het uitgaan!
- dat Maartje & Kyra zwaar goed kunnen schuren en stenen verplaatsen, maar nog het allerbest kunnen pauze houden en spelletjes spelen op hét dakterrasje.
- dat als je een vrouw bent je ECHT ECHT ECHT langs de KIKO in Ancona moet gaan en je daar voor dat bezoekje ruim 2 uur moet uittrekken.
- dat ik in een week meer Kinderbueno’s heb gegeten dan totaal in heel mijn leven ooit.
- dat de mensen uit Corinaldo denken dat we gek zijn nadat we anderhalf uur op een bankje in de zon gemake-upt hebben en muziek geluisterd.

Oh, en ben je nieuwsgierig wat Tutti Pascati betekend? Wel, vraag het maar aan mijn moeder ;-)

Salutti a tutti, Ciao voor nou e Arrivederci !

Kyra (vriendin & studiegenoot van Maartje)

en nu:
Het vervolg van het verbouwingsdagboek van de Voetmannen.

De laatste dag van februari, na een behoorlijke koude periode hebben we de eerste zonnige dagen al weer gehad. Gisteren, na een aantal uurtjes schilderen, schuren en puin ruimen, hebben we heerlijk in het zonnetje samen met oma op het terras koffie zitten drinken! Natuurlijk met iets lekkers van de plaatselijke, zeer bekende, pasticceria “Antonelli”!
Er is de afgelopen weken hard gewerkt, zowel door de aannemer, onszelf en natuurlijk het bezoek uit Nederland. Van de planning die we ons gesteld hadden zijn een aantal dingen gerealiseerd. De badkamer en het extra toilet op onze verdieping zijn klaar. De muur van de keuken naar de kamer is uitgebroken en weer mooi bijgewerkt. De afschuwelijke haard hebben we verwijderd en hier is nu plaats gemaakt voor een extra kast of tezijnertijd een mooie haard/kachel!. Er is besloten om de ‘prachtige’ marmeren vloer te laten liggen en hier en daar wat bij te werken. Herman is er zelfs al een beetje aan gewend!
Van het plan om samen met Marten een keuken te bouwen is nog niets gekomen maar is er wel veel werk verzet tijdens hun bezoek. Maar vanaf morgen heeft Herman de tijd en de ruimte (Giordano en zijn zonen zijn klaar boven) om zijn ideeen en creatieve kunsten tot uitvoering te brengen. We zijn benieuwd!
Dus op wat schilderwerk na kunnen we er gaan wonen, waarschijnlijk half maart, 2 weken later als gepland. Ondertussen wordt er door de geometra druk getekend, nagedacht en gesproken met deskundigen over de indeling van de ruimtes, de plaats van het zwembad en de daarvoor te bouwen muur. Zijn we in discussie met een van de buren en de gemeente over het al dan niet verwijderen of snoeien van een dertigtal cypressen die op onze grond staan. Deze, een beetje vreemde, beetje vervelende en zeer nieuwsgierige buurman en niet te vergeten zijn nog nieuwsgierigere vrouw, zou ze het liefst verwijderd hebben. Maar goed, wij dus niet. Gelukkig zijn we erachter gekomen dat de bomen beschermd zijn en dus zeker niet weg mogen (pff gelukkig), zeker geen 2/3 deel gesnoeid mogen worden (wij nog blijer, de buurvrouw staat al de hele dag te vegen om maar niets te hoeven missen van wat er bij ons gebeurd) en maar op een bepaalde manier gesnoeid mogen worden, alleen daar waar het ZEER noodzakelijk is om een tak te verwijderen. Toch hebben de buren nog even foto’s gemaakt van de bomen, gezien vanuit hun huis, en aan ons gevraagd of we toch niet even naar de gemeente kunnen gaan om te vragen of ze toch echt niet een aantal meter gesnoeid mogen worden. Natuurlijk doen we dat, om de lieve vrede te behouden, maar het antwoord weten we al!! To be continued.......

Wist je trouwens al dat:

dat wij binnenkort weer wat leuke weetjes plaatsen !

Saluti a tutti, ciao voor nou e Arrivederci

• 11 Maart 2010 - 21:19

Herman (zelf):

Ciao, even voor de duidelijkheid om de onduidelijkheid te verhelderen. De muurtjes in de keuken waren slechts gepplaatst om te kijken hoe het zou kunnen worden, en zijn nu alweer weg. Het dak, daar is mee begonnen maar, helaas, door de barre weersomstandigheden tijdelijk stilgelegd! Morgen gaan we verder met alles.... Ciao voor Nou.... Herman (zelf )

• 12 Maart 2010 - 18:49

Cees En Toos:

Jongens wat een verhalen allemaal. geweldig wat jullie allemaal presteren daar. Verslag gelezen van Kyra, enig. Heel veel succes met de verwezenlijking van jullie plannen. Het gaat lukken!!!!! Liefs C/T

• 12 Maart 2010 - 18:49

Cees En Toos:

• 18 Maart 2010 - 14:25

:D:

Ik heb zin in de zoooooooooooooooooooon !

• 30 Maart 2010 - 07:54

Maartjeeeeeeeee.:

Weer hele leuke foto's !! alleen wat is die kast die je ziet waar die spullen instaan? de 8e van achter? hebben jullie die zelf gemaakt ofzo?
    leuke foto ook van Jordi in de auto, haha! heeft ie al 'gelest'? fijne dag, ik mail vanavond/bel miss morgen als ik in Geldrop ben!

xxxxxxxxxxxxx

• 29 Juli 2010 - 08:56

Wilma:

Hey Herman Marion en kids, ik heb gister een stuk van jullie in de krant gelezen en ben meteen naar de site gegaan en wil jullie heel veel succes wensen! Groetjes Wilma van den Hurk