1 juli 2009 – 1 juli 2014 5 JAAR WONEN IN ITALIE - Reisverslag uit Corinaldo, Italië van Stan & Jordi Voetman - WaarBenJij.nu 1 juli 2009 – 1 juli 2014 5 JAAR WONEN IN ITALIE - Reisverslag uit Corinaldo, Italië van Stan & Jordi Voetman - WaarBenJij.nu

1 juli 2009 – 1 juli 2014 5 JAAR WONEN IN ITALIE

Blijf op de hoogte en volg Stan & Jordi

01 Juli 2014 | Italië, Corinaldo

1 juli 2009 ‘s-ochtends vroeg om 7.00 uur, kwamen wij aan in Marotta. Na een lange reis met z’n vieren in ‘onze Mitsubishi’, een volgepakte wagen met nog voller gepakte aanhanger arriveerden we dan eindelijk in Le Marche!
Op naar ons huurhuis in Corinaldo waar ons avontuur kon beginnen.
Terugblikkend zijn deze 5 jaar voorbijgevlogen, maar wat is er veel gebeurd. Na 5 maanden huren vonden we ons droomhuis, een huis waarin we onze B&B wilden beginnen in Corinaldo. We hebben, samen met een Corinaldese aannemer en zijn zonen, een half jaar heel hard gewerkt. Na een nieuw dak, nieuwe riolering, nieuwe ramen en vernieuwde deuren, nieuwe muren, nieuwe badkamers, afijn na heel veel puin, stof, verf, bloed, zweet en tranen (dit laatste eigenlijk zelden!) konden we onze eerste gasten in juli 2010 ontvangen.
De bedoeling was om meteen met 3 B&B kamers open te gaan maar zoals wel vaker het geval in Italie, had onze geometra verzuimd de juiste vergunningen aan te vragen dus kregen we tijdelijk een bouwstop opgelegd waardoor we pas in september open konden gaan met de 2 andere kamers.
Een leuk eerste (half) seizoen gedraaid met veel gasten, zowel bekenden als voor ons onbekenden die onze B&B meteen wisten te vinden.
In de winter van 2010 zijn we verdergegaan met het verbouwen van de 2 appartementen en het bouwen van een pizza-oven. Hiervoor hadden we tijdens het seizoen geen tijd gehad. Het runnen van een B&B brengt stiekem toch veel werk met zich mee, hartstikke leuk maar druk!
Het grove werk en het loodgieterswerk in de appartementen werd weer uitgevoerd door onze plaatselijke aannemer met zijn zonen. Daarna hebben we zelf alles gestuct, geverfd, delen betegeld en ingericht. Op 24 mei kregen we de vergunning om ook onze 2e activiteit ‘Case per vacanze’ te openen en op 25 mei 2011 arriveerden hiervoor onze 1e gasten.
Nu draaiden we volop, 3 kamers en 2 appartementen. De pizza-oven was inmiddels ook klaar en in maart 2011 werden voorzichtig de eerste pizza’s gebakken. In Nederland had Herman ook een eigen pizza-oven gebouwd, hij had dus al de nodige ervaring met het bakken van pizza’s opgedaan, maar toch……het moest hier ook maar weer lukken! Het was een groot succes en tot op de dag van vandaag worden er wekelijks tientallen pizza’s gebakken. In de afgelopen 5 jaar heeft hij het deegrecept zo verfijnd en zo naar zijn hand weten te zetten dat zelfs Roberto, een echte Siciliaans pizzabakker, onder de indruk is van zijn pizza’s.
Na een seizoen van 6 maanden werd er eerst even uitgerust in de winter. Even maar want een nieuwe klus, de tuin, stond op het programma. We wilden een behoorlijk schuin onbruikbaar stuk grond ophogen om er een terras op te maken. Hiervoor moesten er olijfbomen en oleanders verplaatst worden, werd er een houten schutting gezet, werd de grond afgegraven en werden er 20 cementblokken van 1x1m door een kraan geplaatst om het verschuiven van de grond tegen te gaan. Van te voren konden we ons nog geen voorstelling maken van hoe we het nu precies moesten aanpakken en wat het resultaat zou zijn, maar door al de verbouwingen die we al gedaan hadden wisten we wel dat we gewoon moesten beginnen en dat alles gaandeweg wel weer duidelijk zou worden.
Inmiddels draaien we al weer ons 5e seizoen en wonen we al weer 5 jaar in Italie!!
Na ieder seizoen wordt er nog wel flink geklust, er is altijd wel wat te doen, maar de grote klussen hebben we toch wel even gehad. We hebben veel zelf gedaan maar hebben ook veel hulp gehad van familie en vrienden. Dit waren altijd gezellige weerziens. Er werd veel werk verzet, maar er werd ook veel gelachen, bijgekletst en niet te vergeten lekker gegeten en gedronken!
Maartje, Jordi & Stan hebben inmiddels hun eigen weg goed gevonden.
Maartje heeft, nadat ze eerst haar studie aan de NHTV in Breda heeft afgemaakt, een half jaar als au-pair gewerkt bij een italiaans gezin in de buurt van Parma. Hierna wilde ze nog niet direct terug naar Nederland maar eerst nog wat meer taalervaring opdoen in Italie, is via Vacansoleil 4 maanden gaan werken op Sicilie, heeft hier haar grote liefde Roberto leren kennen, is samen met hem, na enkele weken Corinaldo, naar Manchester gevlogen waar ze ruim 5 maanden in een restaurant gewerkt hebben, zijn ingegaan op een aanbod om in Teltow, een plaatsje bij Berlijn, te gaan werken, hebben hun spullen ingepakt en zijn 1,5 week geleden in het vliegtuig gestapt om in Duitsland een nieuwe uitdaging aan te gaan.
Jordi is in 2009 met ons meeverhuisd en heeft 2 jaar een technische studie gevolgd in Senigallia. Met vlag en wimpel geslaagd, sprak binnen 3 maanden vloeiend italiaans maar wist niet goed wat hij wilde. Italie of Nederland, welke studie???Uiteindelijk heeft hij besloten om in augustus 2011 terug te gaan naar Nederland om een studie als onderwijsassistent, een studie ter voorbereiding op de Pabo, te gaan doen. Dit is voor hem de beste beslissing geweest die hij ooit heeft kunnen nemen. Zo onzeker als hij was zo zeker en zelfstandig is hij nu. Hij huurde een kamer in een anti-kraak pand in Eindhoven, studeerde, werkte in een italiaans restaurant, waste, streek, kookte, liep daarbij ook nog stage en ging natuurlijk zo veel mogelijk op stap. Een mooie periode, maar zijn idee om naar de Pabo te gaan verdween al snel. Studeren was niets voor hem, hij besloot om naar Spanje te gaan om de spaanse taal te leren. Na het behalen van zijn diploma onderwijsassistent vloog hij naar Mallorca waar hij in een van de restaurants van 2 nederlandse eigenaren ging werken.
Dit beviel hem erg goed, kwam na 4 maanden terug in Corinaldo, vond een baantje in een restaurant in Bath, bij Bristol. Hij werkte hier tot maart 2014, werd teruggevraagd op Mallorca waar hij nu al weer sinds april dit jaar werkt als assistent manager.
Stan begint in september aan zijn laatste jaar aan de Alberghiero, de hotelschool in Senigallia. Hij heeft tot nu toe altijd bij ons gewoond, heeft hier zijn eigen vriendenkring opgebouwd, iedereen in Corinaldo kent hem inmiddels, is lid van de gruppo storico (een grote vendeliersvereniging die prachtige shows geeft), werkte tot voor kort iedere zomer in restaurant I Tigli in Corinaldo, heeft stages gelopen in verschillende restaurants in Senigallia en bij Eataly in Rome. Hij spreekt inmiddels vloeiend italiaans en gaat er 100% voor om volgend jaar zijn diploma aan de Alberghiero te halen.
Aangestoken door de verhalen en buitenlandse werkplekken van Maartje en Jordi besloot ook hij dat dit ook wel iets voor hem zou zijn. Gesolliciteerd op Mallorca, gesprekken gehad via skype, aangenomen en afgelopen vrijdag voor 2 maanden vertrokken vanaf Bologna richting Mallorca waar hij vandaag begint in restaurant Paparazzi in Cala d’Or.
Dit seizoen staan Herman & ik er dus een paar maanden ‘alleen’ voor. Een seizoen dat alweer loopt vanaf begin april, waarin we al weer heel veel leuke, lieve, gezellige gasten hebben mogen ontvangen en waarin nog heel veel gasten gaan komen. We genieten nog iedere dag van het leven in Italie, vinden het heerlijk om het onze gasten zo goed mogelijk naar de zin te maken, ze een ‘thuisgevoel’ te geven. Alle positieve reacties, blije, vrolijke, leuke, lieve, enthousiaste en geweldige gasten geven ons keer op keer weer nieuwe energie. Energie die we nodig hebben om door te gaan, ook al zijn we ooit nog zo moe, we doen het werk iedere dag met heel veel plezier.

Het runnen van ‘il settimo borgo’ is onze passie geworden!!

Tanti cari saluti,

Herman & Marion
Maartje & Roberto, Jordi, Stan

• 01 Juli 2014 - 13:27

Astrid:

Lieve Voetmannen,
    Het was weer n feest om dit verslag te lezen!Zoveel herkenning voor mij omdat ik inmiddels 4 keer geweest ben! En er volgen zeker nog meer bezoekjes aan jullie geweldige B&B.
    Het mooiste van alles vind ik dat jullie zelf zo genieten!!!!
    Dat brengen jullie over op de gasten en daarom komen de meeste gasten ook terug!Het gevoel van "thuis komen "is nl geweldig!
    Veel succes !
    Astrid.v.d H.

• 01 Juli 2014 - 15:12

Maartje:

Auguriiiiiiiiiiii :-) <3<3 4 jaar geleden was het al mooi maar dat het ooitzo mooi had kunnen worden.... Xxxxxx

• 01 Juli 2014 - 21:00

Ingrid Brouwer:

Wat een verhaal! We kennen het! Ook wij hebben genoten van Il settimo borgo. Stan nu in Spanje! Te gek! Dat zal zeker lukken. Marion en Herman: veel succes dit seizoen! Ons zie je in het voorjaar verschijnen en gaan we weer genieten van Il settimo borgo! Annelies&Ingrid

• 02 Juli 2014 - 11:16

Cora Van De Put:

Goh....... 5 jaar alweer. Petje af voor het lef dat jullie hebben getoond om jullie droom waar te maken. Il settimo borgo staat al jaren op mijn verlanglijstje. Maar wat in het vat zit verzuurt niet. Ik heb dit voorjaar het 10-jarig bestaan van CouR Consult (mijn eigen bedrijf) mogen vieren. Dat was een prachtige dag op een super locatie met veel zon, fijne mensen, warme gesprekken, een inhoudelijk sterk programma en een heerlijke borrel.
    Fijne zomer!
    hartelijke groet, Cora van de Put

• 03 Juli 2014 - 02:35

Paul En Truus:

Proficiat met jullie eerste jubileum!
    Wij hebben al verschillende keren mogen genieten van jullie B&B. En zullen het in de toekomst ook zeker meer doen.
    In die 5 jaar hebben we de veranderingen op de voet gevolgd. Het enige wat niet veranderde is de geweldige gastvrijheid! Het is steeds weer genieten bij jullie!
    Leuk te lezen dat de kinderen hun bestemming gevonden hebben. Maar jullie (en de gasten) zullen Stan missen bij Il Settimo Borgo!
    Een hele fijne zomer. En hopelijk gauw tot ziens!
    Groetjes.

• 06 Juli 2014 - 16:53

Oma Bep:

Wat was de verjaardag van Marion geweldig, dat ik erbij kon zijn en alles mee kon maken. Ik ben er verbaasd over dat we het zo geweldig hebben gehad. Wat hebben jullie het goed gedaan die tijd. In mijn gedachten was dit de fijnste verjaardag die ooit heb meegemaakt, zoveel vrienden en familie, heel bijzonder dat we zo samen konden zijn. Groet Oma Bep

• 02 September 2014 - 09:28

Henk Boogaers:

Beste Herman en Marion,
    Wat een mooi verhaal en wat een mooie beschrijving van deze eerste jaren in Italië.
    Sinds 1 juni pensionada en heb nu meer tijd voor andere dingen. Zoals het lezen van jullie belevenissen. Is voor mij heel herkenbaar. Nu alweer 10 jaar geleden hebben wij besloten om een huis te kopen in Spanje. Tot op de dag van vandaag geen enkele spijt gehad. Ook de aanpassingen die wij wilden, hebben we gedaan met een Spaanse aannemer, zijn zoon en een vaste werknemer.
    Nu wachten we op de verkoop van ons huis in Nieuwerkerk aan den IJssel en vertrekken dan ook pertinent naar Spanje.
    De verhalen die we van onze buurvrouw Diana hoorden waren bijzonder leuk. Zowel Diana, Simone, Sam en ik zouden bij gelegenheid volgend jaar eens bij jullie op bezoek willen komen. Zo zie je maar hoe de wereld klein kan zijn.
    Geniet de komende maanden van wat rust, nu de komende tijd het wat rustiger wordt.
    Vele groeten van Simone en Henk Boogaers